Jouw levensreis is goud waard

Iedereen maakt zijn eigen reis door het leven. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Dit gaat met pijn en je rot voelen. En daarna kom je er weer bovenop of je leert er mee leven.

Ik had altijd een idee in mijn hoofd dat alles wat er gebeurt fijn moet zijn. Dat alles comfortabel moet voelen anders kon ik het niet aan. Nu weet ik dat je pas echt leeft als je alles voelt, oncomfortabel en comfortabel. Als Yin en Yang. Het hoort bij het leven, het is leven! Als je het ene uitsluit dan kan het andere er ook niet helemaal zijn. De uitdaging is om het in de praktijk te leven. Dat ik alles mag voelen wat er is. Er ís niks anders, dit is goed genoeg zoals het is. Het loslaten van al je ideeën die je in je leven hebt verzameld, over wie je bent, wie je zou moeten zijn, wat het leven zou moeten zijn.

Model shoot Haarmode Micheal

Dit neemt niet weg dat ik ook doelen stel, een mens wil ergens naartoe werken. Daar is niks mis mee. Het verschil is dat je voelt, het is nu ook al oké en ik zal automatisch groeien, want dat doen mensen. In plaats van luisteren naar die stem die zegt: “Het is niet goed genoeg, jij schiet tekort”. En dan wanhopig rondrennen om je goed te voelen. Omdat het NU zo klote is… Daar gaat veel energie in zitten. Bezig zijn met je lasten, en wat moet IK er aan doen om er van af te komen??

Silly facesHee, maar wat vind ik nou echt belangrijk in mijn leven? Waar word ik blij van? Welke richting wil ik op? Dat is de uitdaging en ieder heeft zijn lessen daarin te leren. Zodat je jouw kracht vindt om je aandacht en energie te verschuiven naar dat wat jou gelukkig maakt.

X Denise

PS. Allebei de foto’s maken mij gelukkig

Advertenties

Ik moet de goede keuze maken!

Heel lang dacht ik dat ik steeds de beste keuzes moest maken. ’s Ochtends voelde ik de druk al om een goede dag te hebben, goed eten, goed bewegen, genoeg nuttige dingen doen, ook mijn hobby’s nog doen, en met voldoende resultaat. Dan had ik een goede dag en kon ik zonder nare stemmen in mijn hoofd gaan slapen. Ehhhh… dit is vrijwel onmogelijk. Eens in de zoveel tijd is het misschien wat rustiger in je hoofd maar de negatieve stemmen komen toch wel weer. Het is gewoon nooit goed genoeg, wat je ook doet. Dit zal altijd zo blijven. Maar het goede nieuws is dat ik die stemmen in mijn hoofd niet ben!!! Het zijn maar gedachten die komen en gaan. Twee vogels die zitten te tjirpen tegenover elkaar. Ik hoef er geen aandacht aan te besteden. Lees mijn blog over je gedachten niet meer serieus nemen.

IMG_3802.jpg
Links of rechts?

Vandaag las ik een artikel op Metronieuws.nl. Het ging over jonge mensen die last hebben van keuzestress. De generatie die alles in een keer zo goed mogelijk wil doen. Ik kan me er helemaal in vinden. Ik had ook het idee dat ik altijd de beste keuzes moest maken en de druk was enorm groot. Nog steeds hoor, dat is een heel proces om de dingen anders te gaan zien. Vooral als je perfectionistische gedachten hebt. Mede door mindfulness heb ik er een stuk afstand van kunnen nemen. Vooral ook door het inzicht dat er geen vrije wil bestaat. Dat keuzes gewoon gemaakt worden door het computertje in je hoofd. Er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en het blijkt dat er al 6 sec van de voren activiteit is in het brein voor het besef van de handeling. Daarna komt het verhaal in je hoofd dat JIJ de keuze hebt gemaakt. Dit besef kan je helpen wat lichter naar je keuzes te kijken. Dat jij een fout maakt is ook maar een oordeel van je gedachten, wat is goed en fout eigenlijk? Dat is maar een perceptie… Het maakt niet zoveel uit of je links en rechts gaat, het is allebei oké. Kies waar jij je op dat moment fijn bij voelt. Je weet toch nooit wat er gaat gebeuren in de toekomst.

Maar het is goed om op tijd hulp te krijgen als je niet weet welke studie je zal volgen, wat je wilt in je leven. Leven vanuit je hart, omgaan met emoties en gedachten, weten wat je graag doet en waar je kracht echt ligt. Dat is iets wat we niet meekrijgen op school. Tenminste, zo heb ik dat ervaren. Dat is ook een trauma van mij, haha, omdat ik me niet zo kon vinden in het schoolsysteem. Ik vind het kwalijk dat er niet echt gekeken wordt naar de ontwikkeling van de jongeren. Aandacht voor wie je bent en wat je ervaart in plaats van leren leren leren, om een goede baan te scoren. Maar als puber kun je ook heel gesloten zijn dus misschien zit je daar niet op te wachten. Enfin, weer een hoop gefilosofeer. 🙂

Vind jij het moeilijk om keuzes te maken?

P.S. Twijfelen is ook oké, het gebeurt gewoon

De moed om dingen te doen die je eng vindt

Het is een hele uitdaging om langzaam aan dingen te doen die je eng vindt terwijl je denkt: als ik dit doe voel ik me ongemakkelijk, ga ik meer pijn voelen, voel ik nare emoties. Dat wil je niet voelen en zo ga je vermijden. Maar pijn hoort bij het leven en het leven is leuker als je er op uit gaat. Met thuis blijven kom je niet vooruit terwijl vooruitgang misschien wel mogelijk is in kleine stappen! Je bent het waard om plezier te hebben en je te omringen met leuke mensen.

Toen ik een maand geleden bij de revalidatiearts op gesprek was kwam ik erachter dat ik nog steeds erg bang ben voor een terugval. Zoals een half jaar geleden toen ik ineens zo weinig kon door de pijn. Ik vertelde dat ik het heb aangedurfd om naar mijn vader te gaan, wat een half uur rijden is. Weg van mijn veilige thuis waar ik elk moment op bed kan ploffen. Daarvoor ben ik een maand nergens naar toe geweest, alleen wat rondjes gewandeld. Naar het revalidatiecentrum gaan was ook al een overwinning. Een uur weg van huis zonder te liggen. En… het liep goed af. Ja een paar uur meer pijn, maar ik heb gewoon goed uitgerust. Toen kwam echt het besef… ik kan nog heel lang thuis op bed liggen maar dit schiet niet op, ik wil de deur uit!!! Liggen verslechtert mijn conditie juist. Dit wist ik natuurlijk allang, maar hé een mens is eigenwijs en ik moest het blijkbaar zelf allemaal ervaren. Dit is niet erg, het hoort bij het proces.

IMG_8889
Koffie gehaald met liefde

Ik wilde graag snel beter worden, zonder pijn. Maar nee, dat werkt niet zo. Het kost tijd en moeite met vallen en opstaan, dingen uitproberen, kijken waar je grenzen liggen. Leren hoeveel tijd je nodig hebt om te herstellen van dingen. En dat je ook dingen kan doen met pijn, dat het niet meteen erger hoeft te worden. Ook als je er veel aan denkt komt pijn naar de voorgrond. Hier ben ik mee aan het spelen. Twee weken later ging ik weer naar het revalidatiecentrum en ik had nu minder klachten erna. Hé mijn lichaam went aan activiteiten!

Donderdag ben ik naar de stad geweest met de bus. Ik was er een half jaar niet geweest. Ja het was spannend maar ik liet het over me heen komen. Ik voel de wereld weer een stukje meer opengaan voor mij. Of ik laat de wereld weer een stukje toe. Het was genieten en grappig dat alles dan zo speciaal is als je het weer kan doen. En daarna had ik stress dat ik geen pijn voelde en wanneer die pijn dan zou beginnen… haha gek hoofd.

The story continues…

Doe jij weleens dingen die je eng vindt?

6 manieren om je lat lager te leggen

Toen ik meer klachten kreeg moest ik meer dingen loslaten. En dat is knap lastig als je een perfectionist bent. Je wil eigenlijk zoveel en hetgeen af krijgen waar je aan begint… De lat lager leggen geeft je meer rust om het op je eigen tempo te doen en niet zo te stressen. Het heeft ook te maken met jezelf goed genoeg vinden om wie je bent en wat je doet. Het accepteren dat het nu niet zo gaat zoals je vroeger zou doen of wat iemand anders doet. Zeker met de feestdagen op komst kan je de druk al voelen om het huis helemaal te versieren, een groots feestmaal te maken en er tiptop uit te zien als je familie en vrienden op bezoek komen. Omdat het ook leuk is!! Maar het kost wel energie.

Latlagerleggen.jpg

Vandaag wil ik je deze tips meegeven om jouw lat lager te leggen:

  1. Minder moeten… want wat moet nou echt in het leven? Van wie moet je dit en dat allemaal doen op een dag of in een week? Doe waar jij je fijn bij voelt. Zeker als je weinig energie hebt dan is het fijn om prioriteiten te stellen zodat je in ieder geval energie hebt om de dingen te doen die je echt graag wilt doen.
  2. Begin klein… Nee echt heeeel klein! Toen het slechter met mijn gezondheid ging kon ik eerst maar kleine rondjes lopen. Je denkt neeee kan ik maar zo weinig… ja het was maar 5 minuten wandelen maar dat is nu, heb geduld. Klein beginnen is fijn om niet meteen de lat hoog te leggen zodat je daarna denkt: zie je ik kan dat niet en ga het dus niet meer proberen. Ook zorgt het voor minder stress als je weet dat het net te doen is voor je.
  3. Maak een realistische planning als je dat fijn vindt. Eentje die haalbaar is voor je. Maak baby stapjes. En evalueer hoe elk stapje ging. Zodat je vaker succes momentjes kan hebben. Als je steeds kleine stapjes maakt en die haalt dan blijf je gemotiveerd in plaats van dat je steeds “mislukkingen” ervaart. Natuurlijk kan je altijd fouten maken! Je kan bijvoorbeeld te snel naar het volgende stapje gaan en dan weet je oké nog even bij het oude laten.
  4. Verwachtingen loslaten. Als je hoge verwachtingen hebt valt alles tegen en word je gedemotiveerd. Je hoofd oordeelt over je prestaties. Je wilt veel en inderdaad weer die hoge lat… In je hoofd ziet het er ook zo makkelijk uit. Ja hoor doe ik wel even… Maar dan is de realiteit toch anders. Je weet ook nooit van te voren hoe je je op dat moment voelt, dus kijk het aan van moment tot moment. Hierdoor heb je veel meer rust in je hoofd.
  5. Beloon jezelf, vier ieder succes!! Alles wat je doet is een stapje dichterbij jou doel. Haal dat dubbele hamburger menu en koop die dure schoenen. Kopje thee met een filmpje kan ook, doe ff normaal.
  6. Focus op de weg, niet op de bestemming. Een heerlijk cliché die vast bij je schoonouders op de wc hangt. Het is belangrijk om het doel in zicht te blijven houden om de juiste koers te varen. Maarrrr geniet en kijk om je heen, waar ben je nu? Sta stil bij wat je al gedaan hebt en waar je nu bent! Als je al bij het resultaat wil zijn word je een naar mens.

Hoe hoog leg jij de lat voor jezelf?

Liefs Denise

10 dingen voor als het ff tegenzit

Iedereen heeft dagen of weken dat het even tegenzit. Het gaat niet zoals je wilt. In mijn geval werkt mijn lichaam niet altijd mee. Sinds twee weken gaat het wat op en af met mijn pijn en dat is niet wat ik verwacht had. Het gevolg daarvan is dat je je gaat frustreren omdat het anders gaat dan je wilt. Daar in blijven hangen schiet niet op, wel het erkennen en accepteren ervan. Daarna focus ik me op dingen die me blij maken zodat ik toch een positieve dag heb!

IMG_7225

  1. Een Podcast luisteren. Mijn favoriete podcasts zijn De Correspondent, Ted Radio Talk en NTR Kunststof Radio.
  2. Lipstick opdoen en mooie kleren aantrekken. Je zult verstelt staan wat een fris uiterlijk met je spirit kan doen.
  3. Je favoriete smoothie maken. Gooi er alles in wat je lekker vindt en voel je über gezond. Misschien nog een foto maken voor op Instagram.
  4. Je favo blog lezen voor positieve vibes. Ik vind het fijn om blogs te lezen van mensen die ook chronisch ziek zijn en er positief mee om gaan. Dit geeft me inspiratie. Mijn favorieten zijn Fibromyalgieblog.nl en Fibromyalgieenfit.nl Ook andere sites als Bedrock over persoonlijke ontwikkeling en lekkere sites als Culy.nl omdat ik van eten en koken houdt.
  5. Muziek op en een dansje wagen. Lekker bewegen op de beat zorgt voor een glimlach. Al zijn het maar Ieniemienie moves.
  6. Mensen bellen waar je van houdt. Zeg ze ook dat je van ze houdt en dat ze belangrijk zijn voor je. (Niet te vaak dan wordt het eng.)
  7. Leuke Memes pagina’s kijken zoals Jezus wat slecht en Kakhiel.
  8. Opschrijven waar je dankbaar voor bent. Dit zorgt ervoor dat je anders naar je situatie kijkt. Wat gaat er goed?
  9. Een gedicht schrijven om je hart te luchten.
  10. Een tekening maken of een andere hobby doen. Even nergens aan denken en creatief bezig zijn.

Iedereen heeft zijn eigen feel good essentials, ga op zoek naar die van jou! Hopelijk inspireert het je om weer met plezier je dag door te brengen. En om de moed te vinden om door te gaan en met een voldaan gevoel je bedje in te kruipen aan het eind van de dag.

Good vibes xxx

Zo neem je je gedachten niet meer serieus

Mijn vorige blog ging over de invloed die gedachten kunnen hebben op je stemming en de dingen die je doet. Vandaag geef ik je tools om (negatieve) gedachten niet zo te serieus nemen. Dit wordt lachen! Zo voorkom je dat je in de ‘Happiness Trap’ beland. Deze val betekent dat je negatieve gedachten en emoties niet aan kan en probeert er van af te komen. Dit is gedoemd te mislukken en veroorzaakt daarom meer leed. Je voelt je bijvoorbeeld schuldig over je boosheid over je frustratie. En dan zit je jezelf alleen maar op te fokken.

IMG_7222.JPG

Je gedachten hoeven niet zo in je face te zijn maar kun je observeren. Je merkt het op en ziet dat jij het niet bent maar een onderdeel van jou. Merk op welke gedachten je pijn doen. Zoals “ik kan het niet” of “ik ben stom”. Kijk wat de gedachte met je doet en herhaal de gedachte nogmaals in je hoofd maar dan:

  • Op de melodie van Happy Birthday, Jingle Bells of je favoriete nummer.
  • Denk “Ah weer dit verhaal…” een verhaal dat je aan jezelf vertelt. Waarschijnlijk al zo’n duizend keer. Geef je verhaal een naam. Oh dat verhaal van dat ik altijd stomme keuzes maak.
  • Erken simpelweg “Ik heb de gedachte dat…. Ik stom ben.”
  • Je kunt de gedachte herhalen met een raar stemmetje zoals die van Gollum of Spongebob.
  • Bedank je verstand… Thanks Mind! Voor al de waarschuwingen, je doet nog steeds je werk!

Ik garandeer eeuwig plezier met die goeie ouwe gedachten!

Blijf vooral elke dag oefenen, in het begin is het onwennig maar op een gegeven moment merk je dat je minder vaak aandacht geeft aan je negatieve gedachten. Of dat je in ieder geval door hebt wat ze met je doen. Na dit besef focus je weer op waar je mee bezig bent.

Ik heb gemerkt dat ik mijn gedachten makkelijker los kan laten. Waar ik eerst een aantal uur door kon zeuren over iets stoms wat ik gedaan had besef ik nu dat het maar gedachten zijn en dat ik daar niet mee bezig hoef te zijn, ik kan weer terug komen naar dit moment. Dit scheelt veel tijd en energie! Bewustwording is een goed begin.

Wat is jouw negatieve verhaal en welke techniek ga jij gebruiken?

Een awesome leven mét die irritante gedachten

Gelukkig zijn, we willen het allemaal… maar hoe moet het en waarom hebben we er zo’n moeite mee? In dit blog vertel ik meer over hoe ons brein werkt en hoe je om kan gaan met die irritante stem in je hoofd. Het boek “The Happiness Trap” heeft mij deze inzichten gegeven, een aanrader om te lezen. Let op: je leven kan erdoor veranderen!

Mijn strijd met geluk is de strijd dat ik het vaak lastig vind om mijn leven goed in te richten. Dan ga ik heeeeel veel nadenken over wat ik wil en wat ik goed zou kunnen. Uiteindelijk lijkt alles eng en dan haak ik af. Conclusie: geen vooruitzicht op die leuke baan en dat ene grote schilderij maken. Lekker uitstellen om negatieve gevoelens te vermijden. Maar wie in de wereld vindt schuld of faalangst nou echt een fijn gevoel? Niemand…

In de maatschappij heerst het beeld dat je alleen maar comfortabele gevoelens mag hebben. In de bladen zie je allemaal stralende mensen. Als je negatieve emoties hebt dan moet je ze vervangen met positieve. Lukt dit niet dan ligt dat aan jezelf. Dit vind ik erg want zo werkt het niet. Als geluk voor je betekent dat je alleen maar fijne gevoelens hebt dan ben je de sjaak. Als ik heel eerlijk ben heb ik dat wel altijd aangenomen. Het bestaat gewoon niet. Oncomfortabele gevoelens horen bij het leven. Je kunt er voor kiezen er steeds voor weg te lopen maar dat gaat je op de lange termijn alleen maar tegenwerken.

IMG_7177-Edit-2

Maar waarom hebben mensen zoveel negatieve gedachten en gevoelens? Deze komen uit ons reptielen brein. Dit brein was in de oertijd nodig om te overleven. Je moest steeds uitkijken dat je niet werd opgegeten door een sabeltandtijger. Tegenwoordig is dat niet meer nodig maar ons brein stuurt nog waarschuwingen op ons af. Een soort demonen in je hoofd die zorgen dat je bang wordt en afziet om je dromen na te jagen, want ja je kan het toch niet… “Bedankt verstand!”. Dit voelt zo verschrikkelijk dat we rennen of vluchten van onze gedachten en gevoelens. Iedereen kent het, je voelt je onrustig en gaat jezelf afleiden met snoepen, geld uitgeven, borrels drinken of alles tegelijk. Is niks mis mee zolang het je niet tegenhoudt van wat je echt belangrijk vindt.

IMG_7196_2

Gedachten zijn maar woorden. Het maakt niet uit of ze waar zijn of niet. Als ze niet helpend zijn voor je, waarom zou je er dan zoveel aandacht aan besteden? Als je moeder onzinnig kletst laat je het toch ook langs je afgaan? (No offense mom.) Wat helpt is afstand nemen van je gedachten. Je verlegt je aandacht van je gedachten naar wat je in het moment aan het doen bent. Als je dit oefent dan verliezen de woorden zijn betekenis. Merk maar eens op wat je gedachten met je doen. Hebben ze een effect op je? Geloof je ze en voel je je somber erdoor? Stop met worstelen met je gedachten en emoties, ze zijn er nu eenmaal. Richt je energie op dingen die jij belangrijk en leuk vindt. Hier en nu. “Ja, maar….”

Volgende keer vertel ik je de technieken die je kan gebruiken om die gedachten niet zo serieus te nemen.

X Denise